Кошик
575 відгуків
+38 (098) 404-04-24

Gillette - історія успіху

Gillette - історія успіху

07.04.13

Багато бізнесменів створили свою справу близько 50? Рей Крок (mcdonald's) і Гарлан Сандерс (KFC) відразу ж приходять мені на ум. Після чого назвати когось дуже складно. Хіба що засновник компанії Gillette Кінг Кемп Жилетт. Історія цієї компанії показова, так як саме вона стояла біля витоків змінних лез, і створила індустрію одноразових товарів. Це не рахуючи того, що Кінг Кемп Жилетт показав світові таку бізнес-модель, як «наживка і гачок». Він продавав бритви за меншу суму, аніж коштувало їх виробництво, а вже заробляв на продажу змінних лез (сьогодні так надходить безліч компаній, починаючи від виробників принтерів, і закінчуючи розробниками ігрових консолей).

Початок. Мрії Жилетта про винахідництві

Батько нашого героя свого часу володів скобяної лавкою. Бізнес приносив непогані гроші, а тому він вирішив переїхати з сім'єю в велике місто – в Чикаго, де заснував невелику компанію, що займається обслуговуванням і ремонтом швейних машинок. Гроші лавка приносила справно, аж до 1871 року, коли стався грандіозний Чиказький пожежа, яка знищила багато будинків, в тому числі і робоче приміщення Жилетта-старшого. Кажуть, що після цього він вирушив працювати комівояжером. Деякі історики заперечують цей факт, вважаючи, що майбутнє Жилетта було набагато менш райдужним. Він запив кинувши все на світі. Сьогодні дуже складно сказати, як було насправді, але обидві версії цілком реалістичні, так як Кінг Кемп Жилетт вже з 16 років працював комівояжером. Можливо, що його взяв до себе батько. А може бути він так рано пішов на роботу через те, що доводилося годувати сім'ю. Втім, не так вже й рано. Для 19 століття почати працювати в 16 років було цілком нормально. Першою роботою Кінга стала посада комівояжера в скобяної компанії. Тут він почав вчитися продавати. Крім того, молода людина ввібрав від батька величезну пристрасть до винахідництва. З дитинства Жилетт бачив, як батько в неробочий час створював якийсь новий винахід. Кінг Кемп всім серцем прагнув створювати щось своє. При цьому він хотів, щоб це стало його основною діяльністю. На жаль, іноді мрії збуваються далеко не так швидко, як нам би хотілося. Молодий Жилетт прочекав більше 30 років, поки створив своє перше серйозне винахід, яке принесло йому мільйони. Але не варто думати, що за 30 років Жилетт створив мало різних штучок. Він постійно винаходив щось нове. Проблема полягала в тому, що йому просто не вистачало часу займатися просуванням своїх продуктів, а тому він просто продавав права на них іншим компаніям. Виходило, що Жилетт займався одночасно і продажами, працюючи комівояжером, і розробкою продукції у свій вільний час. Він вдосконалював свої навички, але до продукту всього його життя поки ще було далеко. До ідеї бритвеного верстата Кінга підштовхнув його начальник, винахідник звичайної пробки (це сьогодні звичайної, а раніше ніхто і не знав про цю річ) Вільям Пейнтер, який очолював компанію Crown Cork & Seal. Він дав цінну пораду Кінгу, суть якого зводилася до того, що той повинен поміркувати над тим, без чого не може обходитися людина, і зробити яку-небудь масову річ, яка швидко увійде в життя будь-якого американця. Жилетт став приділяти щодня певний час роздумів над ідей нового винаходу, але так ні до чого і не прийшов. Як це часто буває при великих відкриттях, ідея прийшла зовсім випадково. Одним рано вранці він підійшов до дзеркала голитися, і в цей момент усвідомив, наскільки незручно це робити. Затупилося лезо його бритви. Гоління довелося відкласти і попрямувати до майстра, щоб той знову зачинив лезо. У цей момент Жиллет подумав, що можна полегшити життя більшості чоловіків на землі, просто представивши одноразову бритву зі змінними дешевими лезами. Та й сама бритва при цьому повинна бути дешевою. Так, влітку 1895 року до Кінгу Кемпу Жилетту прийшла його знаменита ідея. Він хотів використати у своїх верстатах зовсім тонкі дешеві леза (яких на той момент просто не існувало, або вони не були відомі широкій громадськості), які можна легко замінювати. Крім того, сам верстат він мав намір зробити простим і дешевим, на відміну від дорогущих бритвених інструментів того часу. Ідея винаходу була сформована. Треба було найскладніше реалізувати її.

Як привчити людей до безпечного гоління?

В основі ідеї Кінга Жилетт лежала абсолютно нова ручка бритвеного станкаТ-подібної форми. Це була звичайна дешева ручка, яка разюче відрізнялася від того, що було прийнято в той час. А тоді ручки представляли собою ручну роботу, наповнену різьбленням з дерева або ще якимись красивими прикрасами. Бритвений верстат був дорогим і абсолютно непрактичним пристосуванням. Власне, перша проблема, яка спіткала винахідника це відсутність необхідної сталі, яка була б одночасно і міцною, і тонкою. Куди б не звертався зі своїм запитом Кінг Кемп Жиллет, скрізь йому відмовляли, аргументуючи це тим, що в природі немає ще такої сталі. Треба сказати, що в цілому пошуки постачальника стали зайняли у винахідника близько 6 років. Йому не зміг допомогти ніхто. Навіть наукові співробітники Массачусетського технологічного університету. Але в 1901 році сталося диво. Жиллетт зустрів винахідника на ім'я Вільям Нікерсон, який володів необхідною технологією. Робота почалася. Т-подібний верстат був запатентований. Сталь, розроблена Никерсоном теж. І вже скоро (в 1902 році на світ з'явилася компанія American Safety Razor Company. Але проблеми тільки починалися. Гроші інвесторів закінчилися дуже швидко. Справа в тому, що сталь, яка була потрібна для верстатів, виявилася дещо дорожче, ніж планував на самому початку Кінг. Через рік після заснування компанія стає публічною і змінює свою назву. Тепер вона називається Gillette Safety Razor Company. Гроші, отримані з первинного розміщення акцій, дозволили компанії ще деякий час розвиватися. Але скоро закінчилися і вони. Поки ще бритви Gillette не були оцінені суспільством. Гроші скінчились. Ситуація ставала катастрофічною. На щастя, Жилетт не дарма понад 30 років працював комівояжером. Він чудово вмів укладати угоди, а тому, коли компанія опинилася на межі, Кінг зумів залучити ще декількох інвесторів. Як виявилося, не дарма. У 1903 році бритви Gillette вже вироблялися серійно. Продажі були вкрай низькими, що дуже сильно лякало інвесторів. Але вони були. У 1904 році відбувся ривок, якого так довго чекав Кінг Кемп , Gillette продала більше 100 тисяч бритвених верстатів. Америка стала звикати до нового гоління. І звикала вона дуже швидко, так як вже через 5 років компанія заробила 13 мільйонів доларів. Треба сказати, що на початковому етапі у молодого підприємства практично не було гідних конкурентів. Вся справа в тому, що патент на свої розробки Gillette не продавала нікому, а тільки з'являлися конкурентів вбивала прямо в зародку. Не минуло й кількох років, як Gillette почала експансію в Європу, де компанія розгорнула цілу дистриб'юторську мережу. Безсумнівно, одним з найважливіших чинників успіху компанії стало право на постачання бритвених верстатів солдатам, які беруть участь у Першій світовій війні. Армія обрала Gillette з тієї простої причини, що їх верстати дозволяли голитися набагато швидше, ніж будь-які інші. Але найважливіше для Gillette було те, що солдати отримали можливість спробувати в справі їх бритви, а це означало, що після закінчення війни багато з них (переважна більшість) стануть клієнтами компанії Кінга Жилетта

Бізнес-модель

Цікава бізнес-модель, якої дотримувалася компанія. Верстати продавалися нижче собівартості. Засновники вважали, що продаючи верстати, вони завойовують ринок, а заробляти будуть вже з продажу лез. Сьогодні ця модель носить назву наживка і гачок і використовується багатьма компаніями. Наприклад, Sony продає свою приставку Play Station нижче собівартості, а заробляє вже на продажу ліцензій ігор. Приблизно таким же чином організований бізнес більшості виробників принтерів. Коли компанії заробляють на продажу картриджів з фарбою. Активна реклама і інноваційний продукт робили свою справу. Станки для гоління Gillette заповнювали світ, який став оцінювати перевагу одноразових продуктів (таких як змінні леза). Крім того, важливим підмогою для Gillette були постійно з'являються нові розробки, які допомагали компанії тримати за собою патентне право, що давало Gillette незаперечну перевагу перед конкурентами. У 1926 році Кінг Кемп помітив: Я не знаю іншого такого ж товару повсякденного індивідуального попиту, як наша безпечна бритва. У своїх подорожах я зустрічав її скрізь – від рибацького селища на півночі Норвегії до пустелі Сахара». Що ж, це був тільки початок, так як бритви Gillette в найближчі 50 років захоплять увесь світ.

Утопія

Треба сказати, що засновник компанії Gillette займався не лише бізнесом, а й розробляв концепцію суспільства майбутнього, яке повинно було кардинально перевернути світ. Йому не подобався капіталізм, панувати в Америці на початку XX століття. Ідеальне суспільство, яке представляв собі Gillette, виглядало дещо інакше. Це був величезний місто навколо Великих озер, в якому електрика працювало, завдяки воді, а забруднення навколишнього середовища прирівнювалося до злочину. При этом Gillette представлял все человеческое общество, как огромное акционерное общество, где людям не нужно будет соперничать друг с другом, так как они будут жить ради одного дела. Жилетт даже выпустил книгу, где описал свою концепцию. Кроме того, Кинг пытался сотрудничать с другими титанами того времени, надеясь, что они помогут ему в осуществлении его мечты. Но, увы, Генри форд и Теодор Рузвельт просто сочли его идею бредовой. Но если эта идея Жилетта оказалась бредовой, то другая, живущая до сих пор революционной. Він назавжди змінив світ гоління, створивши найбільшу компанію в цій галузі. Сьогодні Gillette володіє сотнями торгових марок, куплених і розроблених компанією за всю свою велику історію, і є одним з підрозділів гіганта Procter&Gamble. Можна з упевненістю сказати, що компанія процвітає, давлячи всіх своїх конкурентів. По темі цікаво почитати книгу колишнього CEO Gillette під назвою "Нічого зайвого".